تبلیغات
اعتدال
05:36 ب.ظ
60
امام شناسی(5)

دلایل حقانیت امام علی (ع) از قرآن و کتب اهل سنت

                      

آیه مباهله
َمَنْ حَآجَّكَ فِیهِ مِن بَعْدِ مَا جَاءكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْاْ نَدْعُ أَبْنَاءنَا وَأَبْنَاءكُمْ وَنِسَاءنَا وَنِسَاءكُمْ وَأَنفُسَنَا وأَنفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَل لَّعْنَةُ اللّهِ عَلَى الْكَاذِبِینَ
  سوره آل عمران، آیه 61
 (بگو : بیایید فرزندانمان و فرزندانتان، زنانمان و زنانتان ، و ما خویشتن خویش و شما خویشتن خویش را فرابخوانیم، آن گاه مباهله کنیم و لعنت خدا را بر دروغگویان قرار دهیم.)

در الصواعق المحرقه از جابر بن عبدالله چنین نقل شده است:
هیئت نمایندگى نجر ان، رئیس و مرئوس، نزد رسول خدا صلى الله علیه و آله آمدند و پیامبر آنان را به اسلام فراخواند . گفتند: ما پیش از تو اسلام آوردیم. پیامبر فرمود : دروغ مى گویید، اگر بخواهید، شما را به آنچه از اسلام بازتان مى دارد آگاه مى کنم. گفتند: آگاهمان کن. فرمود : عشق به صلیب و شرب خمر و خوردن گوشت خوك . سپس آنان را به مباهله فراخواند و آنان وعده اش دادند که صبح فردا حاضر شوند . صبح فردا، رسول خدا صلى الله علیه و آله دست على و فاطمه و حسن و حسین را گرفت و مسیحیان را به مباهله فراخواند؛ اما آنان از آمدن سر باز زدند و به پرداخت خراج رضایت دادند .
پیامبر فرمود : سوگند به آنکه مرا به حق فرستاد، اگر آمده بودند، این بیابان آتش بار مى شد. آن گاه این آیه نازل شد: فَقُلْ تَعالوا نَدع
أَبناءنا و أَبناءکُم...ثُم نَبتَهِل... .

شعبى مى گوید: أَبناءنا در آیه « حسن و حسین » هستند. نساءنا « فاطمه » و أَنْفُسنا« على بن ابى طالب علیه السلام »
ابن حجر مى گوید:
دارقطنى روایت کند که على علیه السلام در روز شورا، با اهل شورا احتجاج کرد و به آنها گفت: شما را به خدا سوگند مى دهم، آیا در بین شما کسى هست که از من به رسول خدا صلى الله علیه و آله نزدیک تر باشد؟ آنکه پیامبر او را نفس خود قرار داده و فرزندانش را فرزندان خود خوانده، کسى جز من است؟ گفتند: هرگز، هرگز!... .
(ابن حجر، الصواعق المحرقه، ص ٩٣)



طبقه بندی: امام شناسی،